کارسازی ایران

به گزارش همشهری آنلاین بوسیله نقل از مهر، تاریخ «مکتوبات فارسی تو باب موسیقی (قرن پنجم تا نهم هجری قمری)» تصنیف مهرداد فلاح زاده، بوسیله رطوبت با ترجمه سهند سلطاندوست توسط نشر مرکز منتشر و راهی بازار سرایت شده است. مولف درون اول ای که برای چاپ ترجمه فارسی آن نوشته، گفته این پی درون واقع رساله دکترای اوست که آن را ۱۴ سال پیش تالیف و از آن دفاع کرده است. مترجم اثر تیمار سال ۱۳۹۴ وقتی مشغول نگارش ته نامه کارشناسی ارشد خویشتن داخل رشته استیناف هنر بوده، نسخه انگلیسی این کتاب را پدیدار می بطی ء و متوجه می شود ترجمه ای به فارسی ندارد.

این تاریخ برای درک و تفسیر بهتر تحول مکتوبات فارسی درباره موسیقی تالیف شده و به خشکی امدن رویکردهای متفاوت این آثار و دگرگونی موضوعاتشان تمرکز دارد. بازه زمانی این تجسس و پژوهش هم قرن پنجم تا نهم هجری قمری است؛ دوره ای که می توان آن را عصر کلاسیک مکتوبات فارسی درزمینه موسیقی نامگذاری کرد. بین مکتوبات فارسی درباره موسیقی، می توان دو رویکرد اصلی دینی و غیر دینی را مشاهده کرد که در این تاریخ به آن ها پرداخته شده است. مکتوبات دینی و غیردینی در این بن تیمار به ۲ صورت تولید و عرضه شده اند؛ یا به رخ پی یا رساله ای جداگانه و ول و یا به عارض قلیل از اثری حجیم مرطوب شبیه بصیرت روزنامه یا کتابی تاریخی و الاهیاتی.

بوسیله جز پیشگفتار مولف کنار ترجمه فارسی، شروع مترجم، قدردانی و علائم اختصاری، کتاب یک مبدا و ۷ منفصل واقعی دارد که پس از آن ها موخره، کتابنامه و نمایه آمده اند. مبدا این کتاب، دربرگیرنده ۸ عنوان است: درآمد، قلمرو پژوهش، کمال مطلوب و روش، منابع، پیشینه پژوهش، نحوه تنظیم اثر، تعاریف توضیحات و نکات دیگر، مطلب های مترجم.

عناوین گسستگی های هفتگانه کتاب حزن به ترتیب عبارت است از: خاستگاه ها، مکتوبات موسیقایی قرن پنجم، مکتوبات موسیقایی قرن ششم، مکتوبات موسیقایی قرن هفتم، مکتوبات موسیقایی قرن هشتم، مکتوبات موسیقایی قرن نهم، چکیده جمع بندی و دوره بندی.

داخل قسمتی از تاریخ می خوانیم: از محاسبه اوضاع مذهبی، گرچه شاهرخ و جانشیان او تبعه تسنن بودند، مرزوبوم از لحاظ مذهبی باثبات بود. این شرایط انگیزه پیشرفت و شکوفایی غلات شیعه و، تا قطع محدودی، دیگر فِرق شیعه شد. در خلال همین قرن حیات که حتی دین صوفیه ای همچون صفویه دون نفوذ قزلباش ها به غلات شیعه گروید. رشد دیگر دین های صوفیه از قبیل حروفیه و نقشبندیه همچنین فاحش بود. البته تصوف هنگام قرن ق نهم/پانزدهم میلادی به لحاظ منش و ماهیت اختلاف یدکی با صد ۸ قمری/۱۴ میلادی داشت. احصائیه زیادی از کیش های صوفیه بوسیله سپاهی گری روی آوردند و مستقیما درگیر رزم به خشکی امدن شیوه تفوق سیاسی شدند. کیش صفوی پاسبان آشکار این گرایش در بین تعدادی از کیش های صوفیه آن زمان بود.

تاریخچه ۲۳۰ ورق ای «مکتوبات فارسی در باب موسیقی (صد پنجم تا نهم هجری قمری)» تالیف مهرداد فلاح زاده و ترجمه سهند سلطاندوست درون شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۵۹۵۰۰ تومان منتشر شده است.
  • ۹۹/۰۶/۰۷

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی