کارسازی ایران

شاید عنوان این مطلب برایتان یادآور داستان های علمی تخیلی باشد؛ ولی امروزه ایده ی انتقال صنایع وزین به فضا دیگر یک رؤیای دور از دسترس به احصائیه نمی آید. داخل گزارشی که در ژورنال علمیدیسکاور منتشر شده، آمده است که ما برای تضمین بقای گونه ی خود نیاز داریم به جای اتکا پهلو منابع محدود باقیمانده روی زمین، حصول منابع از سیارات و سیارک های دیگر را آغاز کنیم. فیل متزگر، دانشمند علوم سیاره ای در دانشگاه سنترال فلوریدا درون مصاحبه ای با دیسکاور می گوید:منظومه ی شمسی می تواند بستری بخاطر یک صنعت عظیم با ابعادی یک میلیارد انطباق نسبت به صنایع زمینی باشد. وقتی شما اول به ایجاد یک تمدن زیاد بزرگتر می کنید که حدود آن فراتر از حجم زمین است، خواهید دید که نوع کارهایی که چنین تمدنی می تواند ارتکاب دهد، بسیار فراتر از قدرت حساسیت ما است.

سرمایه گذاری تو هوا

منابع ما روی زمین مدام درحال کاهش هستند و از سوی دیگر، جمعیتمان نیز روبه افزایش است. این معادله به وضوح نشان می دهد که ما با یک بن بست مواجه ایم. بنابر همین استدلال، طی دهه ی اخیر تماشایی شکل گیری و رشد رسته ی جدیدی از مشارکت ها بوده ایم که سرود دارند مقدماتی پیش گامان عرصه ی بهره برداری از منابع فضایی باشند.

بخاطر مثال، همدستی Planetary Resources در این مدت، موفق به جذب سرمایه ای چند ده میلیون دلاری شده تا به کمک آن فناوری های حصول منابع سیارکی را ترقی دهد. اما مشکلات مالی باعث شده است که این مشارکت انجام ابتدایی مأموریت اکتشافی سیارکی خود را برای مدت نامعلومی بوسیله تأخیر بیندازد.

به نظر می رسد میلیاردر معروف دنیای فناوری، مدیرعامل شرکت های بلواورجین و آمازون نیز بااطلاع مغاک شده باشد. جف بزوس طی بیانیه ی اخیر درمورد پروژه ی سطح نشین قمری همکاری خود می گوید:دلیل اینکه ما قصد عزیمت به محیط را کرده ایم، نجات سیاره ی زمین است. مصاحبت از یک (محاسبه ی) ریاضیاتی است. این اتحاد بالاخره رخ خواهد داد.

حتی ناسا نیز بوسیله لطافت تصمیم خویشتن را برای یک سرمایه گذاری چند میلیون دلاری روی فناوری هایی باهدف اکتشاف در دهانه های ماه و حصول سیارک ها اطلاع دادن کرده است. منابع رو به اختتام زمین تنها دلیل احتیاج ما به اکتشاف درون عمق فضا زدودن. دسترسی به انرژی خورشیدی نیز در هوا بسیار بهینه تر از سطح زمین است. نیروگاه های خورشیدی مستقر داخل مدار می توانند منبعی بی ته و اسکان ناپذیر از انرژی را به شکل امواج مایکروویو یا لیزر بوسیله سطح زمین ارسال کنند. همان طور که پیش تر نیز در مقاله ای در زومیت در این باره توضیح داده شد، این طرح یکی از دستور کار های جدی چروک برای تأمین انرژی خود تا سال ۲۰۲۵ است.Greenpeace 2.0مقاله های مرتبط:عصر نوین صنعت فضایی؛ چالش ها و فرصت های آیندهتب طلا در فضا؛ رقابتی که منظومه شمسی را تا پنج قرن آینده تهی از منابع خواهد کردپنج سؤال اخلاقی درباره نحوه مصرف از ماه

اما همه ی کارشناسان درباره ی دستاورد واقعی چنین دستور کار هایی اتفاق نظر ندارند. چند ماه پیش، گروهی از دانشمندان طی اجلاسی گرد هم آمدند و با امضای یک طرح پیشنهادی، درخواست خویشتن را مبنی بر نگاهداری از ۸۵ درصد از منابع منظومه ی شمسی دربرابر اقدامات ترقی ای بشر اعلام کردند. دانشمندان هشدار داده اند که درصورت لباس گیری یک رقابت فضایی بر روال استخراج منابع فضا، تنها درعرض ۵۰۰ سال، طاس منظومه ی شمسی از منابع تهی خواهد شد. مارتین الویس، اخترفیزیک شناس ارشد رصدخانه ی اخترفیزیک اسمیت سونیان و از نویسندگان ارشد طرح پیشنهادی یادشده در مصاحبه ای با گاردین می گوید:وقتی منابع منظومه ی شمسی بوسیله طاسی حصول شوند، دیگر جایی برای ما وجود نخواهد داشت.

دامنه های ابتدایی

هنوز کارهای زیادی باید ازسوی دانشمندان انجام گیرد تا درنهایت صنایع فضایی و استخراج منابع آن شکل واقعیت به خود بگیرد. ولی اقدامات اولیه برای شکل پذیری آینده در حال انجام هستند. پنج سال پیش، باهم اتحاد کردن Made In Space نخستین شرکتی بود که موفق بوسیله طبع سه بعدی یک شی درون محیطی با گرانش صفر شد. درادامه همچنین این شرکت تو سال ۲۰۱۸، موفق بوسیله عقد یک قرارداد مهم با ناسا شد و هنگام آن، فعالیت خویشتن را بخاطر تاسیس یک سیستم تولید فلزهای هیبریدی باهدف اکتشافات فضایی آغاز کرد. این همکاری ترانه دارد تا قطعات فلزی از جنس تیتانیوم و آلومینیوم را با گرید کاربردهای فضایی را ازطریق چاپگرهای سه اتیه طبع یواش.

آژانس فضایی ژاپن (JAXA) نیز اخیرا مظفر شد فضاپیمای سطح نشین خود را با معروفیت Hayabusa2 کنار سطح یک سیارک کوچک فرود آورد. تو اسفند سال گذشته، این سطح نشین حتی توانست با شلیک یک گلوله به جانب سطح این سیارک، بخشی از مزار سیارک را مدل برداری کند.

با حیات این طور مجاهدت هایی ما هنوز بور ی اضافی تا تحقق یک تمدن فضایی به خشکی امدن محور ی استخراج منابع فرازمینی داریم. ما هنوز نمی دانیم تکلیف عبث مالکیت منابع استخراج شده از فضا چیست و چه کشوری می تواند چنین ادعایی را مطرح کند؛ موضوعی که خود احتمالا محل نهضت های دیپلماتیک فراوانی در آینده‎ ی این صنعتی خواهد بود.

آینده بوسیله هر شکلی که رقم بخورد، باید توجه داشت که فرصت امروز ما محدود است. تغییرات اقلیمی هر روز با غلبه بیشتری جهان را درمی نوردد و منابع زمین همچنین روبه تکمیل هستند. همه ی این ها خویشتن دلیلی شده است که نگاهمان را به افقی فراتر از سیاره ی خویش داشتنی خود بدوزیم و امیدوار باشیم که بتوانیم پیش از آنکه بسیار دیر شود، تمدن خود را به عمه ای امنیت برسانیم.بیشتر بخوانید:آزمایش موفقیت آمیز سیستم در رو اضطراری کپسول اوریون ناساگشتی در ساختمان ارسی سرگئی کارالیوف؛ معمار برنامه فضایی شورویناسا ایستگاه فضایی بین المللی را تجاری سازی می کندتب طلا درون فضا؛ رقابتی که منظومه شمسی را تا پنج صد آینده خالی از منابع خواهد کردانجام موفقیت آمیز مقدماتی آزمایش ویرایش DNA در فضا
  • ۹۸/۰۴/۱۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی