کارسازی ایران

سینمای صد بیستم ژاپن ارتفاع و نشیب های زیادی داشت و تمامی فیلم های این دوران از کیفیت فوقانی برخوردار نبودند. اما چندی فیلم ماندگار از اواسط این قرن بوسیله یادگار الباقی است که کمتر وبیش راه را برای تولد دوبارهٔ سینمای این ملک در اواسط دههٔ ۱۹۹۰ هموار کردند. بسیاری کنار این باورند که سو فیلم های ژاپنی در دههٔ ۱۹۹۰، عصر طلایی دیگری را برای آیندهٔ سینمای این سرزمین به ارمغان خواهد آورد. این مقاله را بوسیله معرفی بهینه فیلم های ژاپنی اختصاص داده ایم و شما را با دوازده اثر برتری آشنا خواهیم کرد که برای آشنایی با ادب و تمدن این سرزمین آسیایی ایده آل خواهند بود و در منبع حال، تحسین منتقدین و تماشاگران نقاط مختلف دنیا را برانگیخته اند.

حتما بخوانید:نیکوترین فیلم های اکراه ای؛ ۱۰ فیلم برتر سینمای زور جنوبیبهترین فیلم های اکشن؛ ۳۱ فیلم کسی را عزیز خطاب کردن برای دوستداران هیجانبهترین فیلم های کمدی؛ ۲۵ فیلم خنده دار دنیا با داستان های تپش انگیز ۱۲. اواخر خزنده (۱۹۴۹ – Late Spring)



«اواخر بهار» یکی از تأثیرگذارترین و نیکوترین فیلم های ژاپنی است و یاسوجیرو ازو کارگردانی آن را به عهده داشته است. او یکی از پیشتازان ژانر سینمایی ژاپنی شُمین-جِکی (شُمین در اصطلاح ژاپنی به معنای آدم عامی خواه طبقهٔ متوسط اجتماع و جِکی به معنای درام و نمایشنامه است.) به شمار می جوی. ژانری که داخل آن تمرکز حقیقی پهلو ارائهٔ تصویری واقع گرایانه از زندگی طبقهٔ متوسط جامعه و قشر طرز کار است. داستان فیلم روایت زندگی دختری ۲۷ ساله به نام نوریکو است که مادرش را از دست داده است و درون کنار پدرش عمر می کند. نوریکو میلی به ازدواج کردن ندارد و ترجیح می دهد با ماندن درون کنار پدرش، به او برسد و تنهایش نگذارد، ولی عمه و پدرش مخالف این رویکرد او هستند و وقایع فیلم، بر اساس همین کشمکش موافقت می افتند. اواخر بهار، مقدماتی قسمت سه گانه گانه ای است که یاسوجیرو ازو کارگردانی گیرایی را بوسیله عهده داشت و به عنوان نقطهٔ عطفی در سینمای ژاپن شناخته می شود. دو فیلم دیگر این سه گانه عبارت اند از «اوایل تابستان ۱۹۵۱» و «شعر توکیو ۱۹۵۳». ۱۱. راشومون (۱۹۵۰ – Rashomon)



«راشومون» به کارگردانی آکیرا کوروساوا یکی دیگر از بهترین فیلم های ژاپنی است و شاهکاری است که جهان باختر را با سینمای این قلمرو آشنا کرد. کوروساوا با انتخاب موضوعی مباحثه برانگیز، جسارت زیادی بخاطر ساخت فیلم بوسیله خرج عدل. داستان راشومون از این قرار است که زنی مورد تجاوز قرار می گیرد و شوهر ساموراییش کشته می شود. چهار شخص که عبارت اند از یک راهزن، یک سامورایی، همسر سامورایی و یک هیزم شکن، بوسیله این وقوع از دریچهٔ حافظه خودشان نگاه می کنند و هر کدام، آن را بوسیله شکلی منحصربه بی همتا کلمه می یواش و به یاد می آورد. در نهایت غصه داستان درون نقطهٔ اوج شوکه کننده ای به عاقبت می رسد که طبیعت و عین آدمی را به چالش می کشد. کمتر فیلمی را در دنیای سینما می توان سراغ گرفت که اصطلاحی از آن به یادگار باقی مانده باشد. همین که در حال مجهز «تأثیر راشومونی» در دایرهٔ اصطلاحات سینمای ژاپن قرار گرفته است، خویشتن گویای غلبه و تأثیر این فیلم زبر العاده است. کوروساوا بخاطر نخستین بار تکینک بازگویی وقایع یک حادثه از منظر چند شاهد ماجرا را وارد عرصهٔ داستان پردازی و سینما کرد و الهام بخش بسیاری شد. ۱۰. هفت سامورایی (۱۹۵۴ – Seven Samurai)



«هفت سامورایی» اثر برجستهٔ دیگری از آکیرا کوروساوا است که در مسوده بهترین فیلم های ژاپنی جای دارد. این فیلم، انباشته از احساس و یکی از هیجان انگیزترین فیلم های اکشن تاریخ سینما است. در آن به برخی مسائل فلسفی هم پرداخته شده است. موقعیت های قرارگیری دوربین فیلم برداری، استفاده از لنزهای تله فوتو (لنزهای مخصوص تهیهٔ عکس و فیلم باکیفیت از فواصل دور)، و تکنیک های تدوین به کارگرفته شده در فیلم برای زمان ساختش بیش پیشرفته و مبهم هستند. ادبیات فیلم دربارهٔ هفت سامورایی است که با یکدیگر متحد می شوند تا از روستایی در طبق راهزنان دفاع کنند. شیوهٔ روایی و ادبیات فیلم تأثیر قابل ملاحظه ای درون دنیای سینما داشته است. طرح داستانی محبوب امروزی دنیای سینما که داخل آن چندی پیروز خواه ضدقهرمان مجاهدت می کنند تا با شرکت یکدیگر بوسیله هدفی دست برملا کنند، با وحی از داستان هفت سامورایی به حیات آمده است. ۹. هاراکیری (۱۹۶۲ – Harakiri)



نهمین فیلم در سواد بهترین فیلم های ژاپنی «هاراکیری» نام دارد. وقایع ادبیات این فیلم میان سال های ۱۶۱۹ تا ۱۶۳۰ رخ می دهند و دربارهٔ ساموراییِ پابه سن گذاشته ای است که وضعیت سختی دارد و بوسیله واژه دگرگونی بوسیله «رونین» شده است: یعنی سامورایی ای که استاد ندارد. او خبردار خانهٔ یکی از صاحب منصبان سلطنت فئودال آن زمان می شود و از او درخواست می نرم که رخصت بدهد رسوم هاراکیری را بوسیله جای بیاورد: هاراکیری نوعی خودکشی است که بر اساس باورها و سنن سامورایی ها و مختص به آن ها است. سامورایی داستان امیدوار است تا با اقدام به خودکشی دل صاحب منصبان و افراد بانفوذ را بوسیله درد بیاورد و به او و قوم اش کمک کنند. اما سامورایی جوان تری پیش از او متوجه خانهٔ این صاحب منصب شده است و این قضیه باعث رقم خوردن اتفاقات به وضع ای دیگر می شود. دیدن فیلم بخصوص برای کسانی جالب خواهد بود که به کتاب قرون وسطای ژاپن دلبستگی مندند. ماساکی کوبایاشی، کارگردان فیلم، بوسیله قلیل ترین لباس ممکن زندگی طبقهٔ بالادستی آن عهد ژاپن را به تصویر کشیده است. ۸. آتش بازی ها (۱۹۹۷ – Fireworks)



«آتش بازی ها» یکی دیگر از بهینه فیلم های ژاپنی است و از مهم ترین آثاری است که زمینه ساز تولد دوبارهٔ سینمای ژاپن در اواسط دههٔ ۱۹۹۰ شدند. توفیق غیرمنتظرهٔ فیلم در عرصه های بین المللی و شهود بازخوردهای بسیار خوب از منتقدین، محبوبیت یدکی برای کارگردان فیلم، تاکشی کیتانو در ژاپن به ارمغان آورد. ادبیات فیلم روایت زندگی پلیسی است که نابسامانی های زندگی یک باره پهلو سرش آوار شده است. دخترش به رطوبت متورم کرده و همسرش به شدت بیمار است. او تو همان بخش ابتدایی فیلم وظیفه خور می شود و بوسیله این صورت، تاکشی کیتانو این فرصت را برای خویشتن حاضر کرد تا با مهارت و هنرمندیِ تمام، شخصیت پیچیدهٔ او را مورد مطالعه فراغت بدهد و روند این حکم را برای تماشاگرانش به تصویر بکشد. شخصیتی که قلب بزرگ و مهر دارد و تو عین حال، هر لحظه امکان پذیر است آتش خشمش شعله ور بشود. ۷. حلقه (۱۹۹۸ – Ringu)



«مجلس» فیلمی است در ژانر هولناک و بوسیله کمی چیره وجود که در سال ۲۰۰۲، به تقلید از آن نسخهٔ آمریکاییش ساخته شد. اما تماشاگران و منتقدین همه بر این باور بودند که همان نسخهٔ پا بر جا ژاپنی، بهتر و ترسناک زیرفون بود. بوسیله این دلایل است که اشتهار فیلم در میان بهترین فیلم های ژاپنی به چشم می خورد. البته فیلم های هولناک ژاپنی ابد محبوب بوده و طرفداران خودشان را داشته اند. اما این حلقه بود که قدرت ژانر سهمگین سینمای ژاپن را به جهان شناساندن کرد. داستان فیلم دربارهٔ نوار ویدئوییِ اسرارآمیزی است که هر کس تماشایش کند، دیر یا زود خواهد مرد. مگر آنکه از راز سربه مهری که در پس این نوار ویدئویی است قانون داخل بیاورد. حلقه از آن آثار ماندگاری است که شما را جذب دنیای سینما می یواش و شما را به تفحص بخاطر کشف کردن فیلم های مثل ترغیب می کند. ولی در عین حال، به اندکی خواهید ترسید که تا مدت ها جرئت این کار را نخواهید داشت. ۶. نبرد سلطنتی (۲۰۰۰ – Battle Royale)



«پیکار سلطنتی» یکی از بدنام ترین و تأثیرگذارترین فیلم های کالت (Cult Film، به فیلم هایی گفته می شود که طرفداران پروپاقرصی تو جامعه پیدا می کنند) سینمای ژاپن است. شعر فیلم نامی «The Hunger Games» که بوسیله خامه سوزان کالینز نوشته شده است، شباهتی بی اندازه با رزم سلطنتی دارد. هر چند خانم کالینز ادعا می یواش این اثر ژاپنی را تماشا نکرده است. تو هر دوی این فیلم ها، شاهد بچه های مدرسه ای و نوجوانانی هستیم که تا مرز اجل با تیمار می جنگند و از میان شان تنها یک نفر حی بیرون می آید. تضاد نسخهٔ ژاپنی این است که خونین تر و خشونت آمیزتر است. بوسیله علاوه کاربرد از اِلِمان های کمدی سیاه (یا فکاهی تلخ) در جای جای فیلم، تماشای آن را نسبت بوسیله نسخهٔ آمریکایی کیف بخش تر می کند. به این دلایل است که نام نبرد سلطنتی درون میان بهترین فیلم های ژاپنی جای دارد. ۵. شهر اشباح (۲۰۰۱ – Spirited Away)



انیمیشن «شهر اشباح» اثر زیبای دیگری است که توانسته است میان بهترین فیلم های ژاپنی ماندگار بشود. رمان انیمیشن از این قرار است که والدین دختربچه ای به خوک تغییر می شوند. سپس، او هوشیار دنیایی از اشباح می شود. باقی رمان اندوه راجع به سعی دختربچه بخاطر بقا درون این دنیای تصوری است. طراحی هنری و جلوه های بصری انیمیشن بسیار چشم نواز هستند و در عین حال، از داستانی ناراحت کننده و تأثیرگذار بهره می برد. دهات اشباح در استودیوی انیمیشن سازی جیبلی تمهید شده است و کارگردانی آن به عهدهٔ هایائو میازاکی بوده است. انیمیشن های سوررئال و کلاسیک اضافی از فعالیت های این استودیو بوسیله یادگار مانده است، اما بدون شک ده اشباح داخل میان شان بی رقیب است. از جمله افتخارات آن می قابلیت به جایزهٔ اسکار در بخش بهینه انیمیشن و خرس طلایی جشنوارهٔ فیلم برلین اشاره کرد. بوسیله علاوهٔ این ها، رکورد پرفروش ترین اثر تاریخ سینمای تویی ژاپن بی قراری به انیمیشن تصوری هایائو میازاکی تعلق دارد. ۴. مزه چای (۲۰۰۴ – The Taste of Tea)



بسیاری «مزه چای» را نسخهٔ سوررئال فیلم «فَنی و الکساندر» بوسیله کارگردانی اینگمار برگمن می دانند. داستان فیلم دربارهٔ افراد قوم ای است که در منطقه ای روستایی در شمال توکیو زندگی می کنند و استعدادها و محدودیت های غیرمعمول و منحصربه انفراد دارند. بعضا این انفراد ها حالت سوررئال هویدا می کند؛ به عنوان مثال دختر قوم زمانی که از بناء بیرون می جوی همزادی (شخصیتی دقیقا قرین خودش) را می بیند که هیکلی بسیار مبصر برنده از خودش دارد. طعم چای، که کاتسوهیتو ایشی وظیفهٔ کارگردانیش را بوسیله عهده داشته است، عطیه های متعددی را در جشنواره های جهانی فیلم از آن خویشتن کرد و از این حیث، به نشانی یکی از بهترین فیلم های ژاپنی شناخته می شود. به علاوه جلوه های بصری خوف انگیز و روایت تأثیرگذار رمان فیلم از لحاظ احساسی، الگویی برجسته و بی عیب برای فیلم سازان این روزهای سینمای ژاپن است و مجاهدت می کنند آثارشان را به آن اندازه کیفی برسانند. ۳. هیچگاه کس نمی داند (۲۰۰۴ – Nobody Knows)



در اواخر دههٔ ۱۹۸۰ در ناحیهٔ توشیمای توکیو، امی پنج کودک کم سن وسالش را به حال خودشان رها کرد و رفت. این رمان واقعی در دوران خود توجه افراد زیادی را به خود جلب کرد. یکی از این افراد، هیروکازو کورِئیدا، کارگردان ژاپنی بود که تصمیم گرفت درون اثر ماندگارش، «هیچ کس نمی داند» به روایت این داستان بپردازد. این پنج صغیر سن پایگاه بین ۵ تا ۱۲ سال بود و نباید از خانه بیرون می رفتند. مبادا کسی آن ها را ببیند و از اوضاع شان مطلع بشود. بوسیله همین خاطر یاد گرفتند که برای ادامهٔ زندگی، فقط به یکدیگر اتکا کنند. داستان زبر العاده متأثرکنندهٔ هیچ کس نمی داند داخل کنار شیوهٔ روایی زیبا، از جمله علل موفقیت فیلم و فراغت قبض نام آن تو لیست بهترین فیلم های ژاپنی هستند. ۲. عزیمت ها (۲۰۰۸ – Departures)



«قصد ها» به کارگردانی یوجیرو تاکیتا دومین فیلم تو میان بهترین فیلم های ژاپنی این سواد است و بوسیله علاوه، نخستین فیلم ژاپنی که قادر به قبض جایزهٔ اسکار بخش نیکوترین فیلم خارجی شد. داستان آن دربارهٔ ویلِن سل نوازی است که از کار بی کار می شود و مجبور به باور کردن اشتغال آماده کردن جنازهٔ مردگان برای عادات تدفین. داستان فیلم اقتباسی است آزاد از کتابِ «تابوت ساز: یادداشت های متصدی کفن ودفنی بودایی» نوشتهٔ شینمون آئوکی. محوریت حقیقی موضوع فیلم به شمایل کشیدن تشریفات و رسومات مرتبط با مراسم گشت در ژاپن و احساسات تند مزاج شدهٔ ناشی از آن ها است. عزم ها به واسطهٔ زیر سؤال بردن و قضاوت برخی رفتارهای متصدیان و مسئولان این گونه رسم ها، کمی بحث برانگیز شد و در ابتدای امر کسی حاضر به عهده دار شدن وظیفهٔ پخش سراسری آن نمی شد. اما درون نهایت این اتفاق افتاد و فیلم توانست بوسیله شکل غیرقابل انتظاری توجه مردم نقاط مختلف جهان را به خویشتن جلب یواش. ۱. خواهر کوچک تر ما (۲۰۱۵ – Our Little Sister)



در خاتمه شناساندن نیکوترین فیلم های ژاپنی به فیلم دیگری از هیروکازو کورِئیدا می رسیم. داستان «خواهر کوچک تر ما» روایت زندگی سه خواهری است که پدر و مادرشان ترک شان کرده اند. پس از فوت پدر و زمانی که سه خواهر داخل مراسم خاک سپاری او مهیا می شوند، با خواهر ناتنی سیزده ساله موجودی آشنا می شوند. آن ها او را نزد خودشان می برند و از آن بوسیله بعد، با یکدیگر زندگی می کنند. پیوند قائم خواهرانهٔ آن ها و مهربانی شان با یکدیگر، علی رغم اینکه هیچ لمحه از والدین پایگاه محبت ندیدند، جذابیت و تأثیرگذاری رمان را دوچندان می کند. این فیلم پس از اکران سراسری به سرعت به یکی از فیلم های تک علاقهٔ طرفداران سینمای ژاپن دگرگونی شد و بدون شک، یکی از بهینه فیلم های ژاپنی است که تاکنون ساخته شده اند. در ادامه بخوانید: پرفروش ترین فیلم های جهان؛ ۲۵ فیلمی که گیشه را از آن خود کرده اند
  • ۹۸/۰۲/۳۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی